Pages Navigation Menu

2019

5:2-dieten

5:2-dieten

5:2-dieten kan lite skämtsamt förklaras som en diet där du enbart dricker öl med alkoholhalten 5,2 %. Detta kan nog samtliga inse inte skulle vara speciellt hälsosamt. Och även om diet snarare syftar till tillfällig kost med en viss inriktning så är normen att syftet med en diet är att de ska vara hälsosamma. Så det 5:2-dieten går ut på är att använda sig av fasta, det vill säga undvika att äta under vissa perioder, en så kallad periodisk fasta. Det finns olika sätt att bruka periodisk fasta och 5:2-dieten syftar då till att du ska fasta två av veckans sju dagar och äta under fem av veckans sju dagar.

Att fasta

Fasta betyder att en person avstår från mat och/eller dryck under en specificerad tidsperiod. En av de vanligaste förekommande är ramadan, där muslimer inte äter under de timmar av dygnet då solen är uppe. Fastan är återkommande inom olika former av religioner och i Sverige hade vi förr i tiden olika typer av fasta. Men då religionen fått allt mindre inflytande har denna tradition mer eller mindre dött ut.

Fasta

I dagens samhälle är det många som ryggar tillbaka då de hör talas om fasta. De menar på att det är ohälsosamt att inte äta under vissa tidsperioder och att det är ju dumt att svälta sig själv. Det är en stor skillnad mellan att fasta och att svälta. Det är fullt möjligt att äta lika mycket kalorier under en fasta som annars. Det kan behövas en annan typ av kost för att klara av detta för vissa men är verkligen inget som är svårt. Däremot är det flera som använder fasta som en metod för att gå ner i vikt.

Fördelar med att fasta

En av de absolut största fördelarna med att fasta är att det är en del av kroppens naturliga biologi. Våra kroppar har inte utvecklats i samma takt som vårt samhälle. Vår kropp och vår hjärna tror ännu att vi är jägare på savannen, så som vi var för flera tusen år sedan. Där var det extremt ovanligt att kunna äta flera mål mat om dagen. Istället var det viktigt att då tillfälle gavs att äta så mycket det bara gick. All den energi som inte förbrukas då den går genom matsmältningssystemet lagras i kroppen som reserver, fett. Efter cirka 8 timmar utan intag av föda börjar kroppen ta av dessa reserver och eftersom det var vanligare att leva på energireserv än måltider har evolutionen gjort att denna typ av energi är väldigt förmånlig för oss att använda.Många positiva effekter kommer från att fasta. Studier som gjorts just i samband med ramadan har visat tecken på bättre blodvärden. Testpersonerna upplever sig även som piggare och hälsosammare. Detta är inte konstigt eftersom den energi vi får från våra reserver är det mest effektiva sätt som vi känner till för att få ut ett ämne som fungerar som tillväxthormoner för våra hjärnor. Fasta bidrar även till minskar risk för diabetes. Och tro det eller ej, det är en effektiv metod för den som vill gå ner i vikt. I början kan det vara jobbigt men efter en kortare period känns det väldigt enkelt. Mer om 5:2-dieten kan du hitta här.