Bästa veganska proteinet

Som vegan är en av de absolut vanligaste frågorna “Men hur får du i dig tillräckligt med protein om du inte äter kött?”. Vid det här laget har nog veganer funnits så länge och personer har varit veganer under en lång tidsperiod att de flesta märkt att dessa inte dött av proteinbrist. Alltså är det rimligtvis fullt möjligt att vara vegan och få i sig fullvärdigt protein. Inte ens argument som att det krävs animaliskt protein för att bli riktigt stark håller längre. Patrik Baboumian blev den första människan någonsin att bära en vikt på 560 kg en sträcka på 10 meter. Detta gav hon rättigheten att kalla sig för en av världens starkaste män. Patrik Baboumian är vegan.

Protein finns i allt

Ett vanligt misstag är att anta att livsmedel är strikt uppdelade. Vissa livsmedel innehåller protein, andra fett och andr kolhydrater. Detta kan vara sant i enstaka fall men normalfallet är att livsmedel innehåller en blandning av samtliga. Så genom att äta en utstuderad, varierad kost med lagom balans av fett, kolhydrater och protein går det utan problem få i sig den mängd protein som kroppen behöver få i sig varje dag.

Vad som är en rimlig mängd är dock väldigt omdiskuterat. För en person som inte aktivt tränar för att bygga muskler ligger normala rekommendationer på 0,5-0,6 gram per kroppskilo. Så en person som väger 80 kg behöver då äta 40-48 gram protein per dag. Med tanke på att ett livsmedel som pasta innehåller 12 gram protein per 100 gram pasta så går det rätt så lätt att räkna ut att den mäng som krävs inte är så svår att få i sig.

Högst andel protein

Även om nästan all mat innehåller protein så finns det givetvis de som innehåller mer och de som innehåller mindre. Ickeanimaliska alternativ med hög mängd protein är nötter, linser, ärtor och bönor. Gula ärtor och kikärtor innehåller cirka 20-22 gram protein per 100 gram (torkade). Även linser har ungefär samma mängs protein. Nötter kan variera. Valnötter ligger runt 15 gram protein per 100 gram medans jordnötter innehåller cirka 30 gram protein per 100 gram. I jämförelse så har nötfärs 20 gram protein per 100 gram, fläskkött har 24 och kyckling runt 23.

Men det protein som sopar banan med alla andra är ändå sojabönor. I torkat format har sojabönor nästan 40 gram protein per 100 gram. Det är dubbelt så mycket som nötfärsen! Därför är också sojabönor det som används för framställande av majoriteten av all vegansk kost som fungerar som substitut till kött. Några exempel är oumph, sojafärs och sojakorv.

Sojaprotein raffineras även för att tillverka proteinpulver för styrketräning. Detta går idag att köpa hos de flesta återförsäljare som säljer proteinpulver, till exempel Gymgrossisten. Detta innehåller upp mot 84 gram protein per 100 gram. Detta går att jämföra med vanligt whey-80 som innehåller 76 gram protein per 100 gram (whey-100 ligger runt 85 gram protein per 100 gram).

Så uppenbarligen är det fullt möjligt att leva helt veganskt och inte bara så i sig tillräckligt med protein, det går att få i sig nog för att bygga nog med muskler för att bli en av världens starkaste. Och bäst av allt, det görs med en mindre påverkan på klimatet.