Den bästa tallriken

Den bästa tallriken

Vad och hur man ska äta är ett ämne som diskuterats friskt fram och tillbaka i Sverige i många år. Det första måna stöter på är rekommendationen från Livsmedelsverket, tallriksmodellen. Detta är inte en dålig rekommendation. Men det är varken en universallösning eller den bästa lösningen för en stor majoritet av befolkningen. Sanningen är att en tallrik kan variera näst intill det oändliga och det finns lika många optimala uppbyggnader som det finns människor. För varje människa är unik och våra behov varierar. Gener, livsstil och mål i livet, allt spelar roll när det kommer vad som är bäst att lägga på tallriken samt hur mycket av allt.

Dagligt intag av kalorier

Flera gånger i veckan går det att hitta olika artiklar, blogginlägg eller poddar som kommer med heta tips för hur du bäst går ner i vikt. Det kan handla om allt från att enbart drick juice, äta vissa kryddor till att utesluta alla former av kolhydrater eller enbart äta en gång per dag. Att det vi äter påverkar oss på olika sätt är sant men det som är viktigt när det kommer till våran vikt, om vi går upp eller ner, beror på kaloribalansen. Varje dag så gör vi oss av med en viss mängd energi. Om vi äter kalorier så att vi får i oss mer energi än vi gör av med går vi upp i vikt och äter vi mindre så går vi ner i vikt.

Många gör misstaget att de kollar på sin kaloribalans över enstaka dagar. Även om det har sin inverkar är det bättre att se över en längre tidsperiod då vikten ofta varierar några kilo under dagen och från dag till dag. Det kan bero på hur full magen är från tidigare eller hur mycket vätska som finns lagrat i kroppen. Men för den som vill behålla sin vikt bör planera sina måltider så att det som till slut hamnar på tallriken innehåller lika mycket energi som man gör sig av med.

Kolhydrater, proteiner och fett

Kolhydrater, proteiner och fett

För att uppnå den mängd kalorier man vill ha på sin tallrik går det att uppnå genom att kombinera kolhydrater, proteiner och fett. Utöver detta ska man även vara noga med att tänka på att få i sig rätt mängd av vitaminer och mineraler. Detta finns det rikligt av i grönsaker som alltid bör vara en del i en välbalanserad kost. För den som tränar mycket är protein viktigare än för den som inte tränar. Musklerna behöver protein för att byggas upp.

Sen den eviga diskussionen mellan fett och kolhydrater. Om man ska ta det kort är båda energi. Båda kommer med vissa hälsorisker, speciellt vid överkonsumtion. Sen har givetvis kolhydrater och fett fördelar så återigen beror det på personen som ska äta det som ligger på tallriken. Är hen diabetiker? Är hen långdistanslöpare? Det finns inga genvägar eller en modell som passar alla. För att få den bästa tallriken gäller det att lära sig vad som gäller och sedan komponera en måltid baserad efter ens egna behov.