Pages Navigation Menu

2018

En varierad kost

En varierad kost

Vi lever i en värld där du har valfriheten att testa på tusentals av ingredienser, kryddor och smaker under en livstid. Så varför ska du begränsa dig till att äta samma sak varje dag? Förutom att göra mer spännande måltider, kommer du även bli en mer hälsosam person genom att förändra din kost – armerad med en uppsjö av nyanser i smakerna av som ligger uppradade på långa ord. Här kommer några tips om hur du kan göra dina måltider mer spännande, mer hälsosamma, och ännu godare

Ät vad du redan har hemma

Att göra måltider hemma kan ibland kännas överväldigande. Framför allt för de som hellre ”lagar mat” genom att ringa den lokala pizzerian via sin mobiltelefon. Men vad de inte vet är att de missar så mycket god mat – och om du regelbundet mixar vad du äter från de fem matgrupperna med en dos av goda smaker och näringsrika ämnen kommer du faktiskt att må bättre! Forskning visar att om du varierar vad du äter din frukost, lunch och middag kommer du snart att börja se fram emot att äta dina måltider. Forskningen visar även att människor som äter mycket snabbmat och har tillgång till flera snabbmatsrestauranger har svårare att fånga ögonblicket de är i – som att kolla på ett vattenfall eller att stanna och lukta på rosorna.

Slopa snabbmaten

Att slopa snabbmaten mot en hemlagad måltid som du har tillagat kvällen innan kommer förmodligen att göra det mer fysiskt hälsosam också. Enligt en studie visade det att personer som tillagade mat hemma flest dagar i veckan konsumerade mindre kalorier än de som nästan aldrig lagade egen mat. De använde även sällan fryst mat eller åt snabbmat, trots att de inte aktivt försökte att gå ner i vikt.  Du gör faktiskt inte bara din kropp en tjänst om du slopar snabbmaten utan även din hjärna. Blir du ofta trött efter du har ätit en hamburgare till lunch? Det beror på att din kropp snabbt tar upp de snabba kolhydraterna och allt socker och fett.

Du kommer inte ha en match mot sjukdomar

När du är hungrig betyder det inte bara att din mage är tom. Det betyder också att din kropp behöver vissa vitaminer och mineraler som du får från viss mat. När vi är jättehungriga gör flera av oss misstaget att äta salt, sockerrik och fet mat därför att a) det smakar gott och b) det är det enklaste att få tag på. Men att överkonsumera salt, socker, och visa typer av fett sätter di i risk för att få flera olika sjukdomar som: högt blodtryck, diabetes och även vissa typer av cancer. Men om du varierar din kost och inkluderar de fem matgrupperna – grönsaker, frukt, mejeriprodukter, fiberrika produkter och protein – till varenda av dina måltider, så ger du din kropp det bränslet den behöver för att må så bra som möjligt. Det är betydligt mer än vad du får från den där dubbla cheeseburgaren på 1 500 kalorier. Och nej, salladen och tomaten på hamburgaren räknas inte som en sallad