Pages Navigation Menu

2019

Fördelar med att äta mycket frukt

Fördelar med att äta mycket frukt

Hur många frukter känner du till? Förmodligen bara en bråkdel av de hundratusentals frukter som växer på planeten. Det är få sorter som lyckas leta sig till våra breddgrader. Exotiska frukter som elefantäpplen, drakägg eller fingercitron hittar man knappast här. Men de frukter vi ändå finner i vår lokala affär är näringsmässiga kraftpaket fullproppade med vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter.

Minskad sjukdomsrisk

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar fem portioner färsk frukt och grönt per dag. En brittisk studie från Imperial College London går ännu längre och rekommenderar tio frukter per dag. Forskarna där menar att upp till 8 miljoner dödsfall per år förhindras om vi äter mer frukt och grönt. Risken att drabbas av sjukdomar minskar markant med britternas rekommendationer. Hjärt- och kärlsjukdomar minskar med 28%, stroke med 33% och cancerrisken med 13%. Risken att dö i förtid minskar med hela 31%. Frukt och grönt sänker dessutom kolesterolet och blodtrycket och höjer kroppens immunförsvar.

Livsviktiga ämnen

Vitaminer: Ordet vitamin kommer ifrån latinets vita som betyder liv. Vitaminer är alltså livsnödvändiga för oss. Vitaminer bygger upp hud, skelett, blodkroppar, hår, syn, vävnader och slemhinnor. De förbättrar kroppens upptagning av mineraler samt omsättning av kolhydrater, proteiner och fett. Eftersom kroppen inte tillverkar vitaminer själv behöver vi tillsätta dem. Brist på olika vitaminer ger specifika sjukdomssymptom. Många vitaminer och mineraler innehåller dessutom antioxidanter som bryter ned fria radikaler. Fria radikaler anses bidra till åldrande och utveckling av diabetes, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. 

Mineraler: I kroppen finns en mängd olika mineraler som järn, kalium, natrium och fosfater. Mineralerna fyller olika behov och ger olika sjukdomssymptom vid brist. Och liksom vitaminer kan inte kroppen tillverka mineraler utan måste tillsättas via maten. Mineraler behövs för skelett, tänder, nerver, muskler, för transport av syre, kroppens ämnesomsättning och immunförsvar.

Mineraler

Fibrer: Fibrer är växtdelarnas kolhydrater som inte bryts ned vid matsmältningen. De når tjocktarmen opåverkade. Fibrer är viktiga för att tarmarna ska fungera. Man får en större mättnadskänsla vilket gör det lättare att hålla vikten. Blodsockret stiger långsamt och blodfettnivåerna hålls låga.

De sex nyttigaste frukterna

  • Blåbär är full av nyttigheter. C-vitamin, kalium, kalcium, järn och fibrer. Dessutom högt innehåll av antioxidanter.
  • Citrusfrukter innehåller B- och C-vitamin. B-vitamin behövs för bildning av röda blodkroppar. C-vitamin främjar upptaget av järn. Citrusfrukter innehåller också kalcium, fosfor, koppar och fibrer. Citrus består till stor del av vatten som är bra för vätskebalansen.
  • Äpple är en nyttig, användbar och mångsidig frukt full med vitaminer, kalium, järn, magnesium, antioxidanter och fibrer.
  • Kiwifrukten har dubbelt så mycket C-vitaminer som apelsin. Rik på fibrer för tarmarna och folsyra för blodet.
  • Jordgubbar är inte bara för sommarens tårtor, utan också en riktig C-vitaminbomb. Dessutom lecitin och pektin som minskar kolesterolet.
  • Banan är mycket rik på energi och ger en snabb mättnadskänsla. Kalium, C- och B6-vitaminer. En mogen banan med fläckar innehåller mer näring än en omogen.

 Morgon, middag, kväll

fruktsmoothie

Få i sig fem frukter per dag kan kännas knepigt. Varför inte börja dagen med en rejäl frukt-frukost? Skuren frukt till filen, färsk fruktsallad eller en smaskig smoothie. Fruktsockret gör dig pigg, fibrerna ger mättnad, magen blir glad, vitaminerna och mineralerna boostar hälsan. Lägg till protein och långsamma kolhydrater och dagens viktigaste mål är fixat. Blanda frukt i lunchsalladen och ett skivat äpple på kvällsmackan. Frukt passar överallt, morgon, middag och kväll!