Pages Navigation Menu

2019

Fördelar med färsk frukt

Fördelar med färsk frukt

Att äta färsk frukt är nyttigt alla dagar i veckan. Man får ett hälsosammare liv ju mer frukt och grönt man äter. De är fullproppade med vitaminer och även mineraler. Frukt minskar risken för stroke, hjärtsjukdomar och flera former av cancer. Man hjälper kroppen med att balansera den eftersom färsk frukt bidrar till det. Det är fantastiskt gott och ger fin energi både fysiskt och psykiskt. Man tillför kroppen massor med fibrer och antioxidanter.

Man kan hålla vikten lättare om man äter färsk frukt ofta. Det är lätt att äta frukt och den kan med fördel delas för den som har svårt att äta den hel. Det är väldigt mättande. Frukt kan man äta istället för godis för då mår kroppen mycket bättre. Man kan genom att äta mer frukt förbättra sin hälsa avsevärt. När man köper fryst frukt har den genomgått en snabb-nedfrysning så att de har bevarat näringsämnena bra. Så de är också nyttiga, även om de färska ju är klart bäst ur näringssynpunkt. Frukter är väldigt söta på grund av sitt naturliga socker som fruktos och glukos samt det egna naturliga socker som frukten innehåller. En del forskare påstår att eftersom vissa frukter är så söta så kan det tendera till att människan blir mer sugen och får mer aptit. Dock är det ju bättre för hälsan att äta frukt än att äta vanligt godis med konstiga färgämnen och tillsatser, så frukten vinner i längden helt klart. Man skall inte överdriva sitt fruktätande, utan lagom är alltid bäst. Enligt undersökningar räcker det med att äta 250 gram frukt om dagen. En frukt som rekommenderas starkt att äta är ananas. Den kan köpas färsk och ger massor av fibrer, både lösliga och olösliga, vitaminer och bromelin. Den innehåller massor av vitamin C och det i sin tur minskar risken för sjukdomar eftersom det stärker immunförsvaret. Ananas skyddar mot fria radikaler och hjälper cellerna att mutera och förebygger cancer i halsen, munnen och bröstet.

Äpplen är fulla av fibrer

Äpplen är väldigt fiberrika och innehåller inte så mycket näring. Det kan vara bra att veta. Den lilla bekanta frukten Kiwi innehåller drösvis av vitamin C och det behövs för att motverka infektioner, hjärtsjukdomar, cancer, bildar collagen som är viktigt för ben, hud och bindväv. Kiwi innehåller även vitamin E som stoppar det skadliga kolesterolet från att göra skada på kroppen och är även bra för skelettet samt hjärtat. Vitamin K finns också i Kiwi som hjälper till att förhindra blodproppar, är bra för benen i kroppen och minskar risken för frakturer.All juice som pressar ur frukter bör drickas omedelbart, annars bryts antioxidanter och vitaminer ner. Det beror på att enzymer frigörs från frukt när den pressas och när den kommer i kontakt med syre. Om man kokar frukt och bär för länge så förstörs alla C-vitaminer så det gäller att tänka sig för. Äpplen klarar sig färska längre i lägre temperaturer. De frukter som är ekologiska och är citrusfrukter trivs bäst att förvara i ett kallt kylskåp.

Äpplen är fulla av fibrer