Pages Navigation Menu

2018

Fördelar med grönsaker

Fördelar med grönsaker

”Ät dina grönsaker” är säkert något du har hört som barn när din mamma serverade en blandning av isbergssallad, tomater, gurka och rödlök, tillsammans med en portion spaghetti och köttfärssås. Nu är det inte bara din mamma utan experter som uppmanar dig till att äta mer grönsaker till din diet. Med minst fem portioner grönsaker eller frukt som riktlinje är det många som undrar varför man behöver äta så mycket grönt och vilka fördelarna egentligen är. I den här artikeln kommer vi att skriva ner varför grönsaker och frukt är viktigt för dig och varför du ska äta så mycket som rekommenderas till dig.

Vitaminer och antioxidanter

Ett av de främsta skälen att äta grönsaker och frukt är för deras överlägset höga värde av näringsämnen. Grönsaker är fullpackade med vitaminer och mineraler som hjälper att stimulera tillväxt och för att i överlag ha en god hälsa – framför allt när man är ung. Till exempel, livsmedelsverket har noterat att många grönsaker är rikt på kalium vilket är viktigt för att hålla sitt blodtryck i kontroll. Sedan finns det populära vitaminer som vitamin C och vitamin A som hjälper ögon, hud, tänder och tandkött att hålla sig friskt. De hjälper din kropp även att bekämpa infektioner och hjälpa sårläkning. Men de viktigaste grönsakerna innehåller något som heter antioxidanter vilket bekämpar cellförändringar och hjälper mot hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Fiber

En annan fördel med att äta grönsaker är att det innehåller fiber. Fiber är ett superviktigt näringsämne som du hittar i grönsaker. Som en del av näringsfylld måltid hjälper fiber dig att rena din kropp från dålig kolesterol ut från dina artärer, och genom det sänker din chans att få hjärt- och kärlsjukdomar. Fiber hjälper också din matsmältnings att vara i trim och hjälper din kropp at kontrollera dina blodsockernivåer.

Grönsaker är bra… men!

Grönsaker är också vad du måste äta om du vill gå på en diet. Då grönsaker generellt är lågt på fett och kalorier kan du äta mycket av dem utan att gå upp i vikt. Om du ersätter dina grönsaker mot andra kaloririka alternativ som pasta, vitt bröd eller något liknande kommer du att öka ditt kalori- och fettintag vilket gör det mycket svårare att gå ner i vikt eller bibehåll en vikt du redan är på. Fiber i grönsakerna hjälper dig också att hålla din mättnadskänsla i schack och håller dig mätt under en längre period jämfört med vitt ris, vit pasta eller vitt bröd. Vissa grönsaker är mer hälsosamma än andra och även om det är svårt att generalisera så är det viktigt att komma ihåg att de flesta grönsakerna innehåller de näringsämnen som din kropp behöver. Tänk även på att många saker som personer betraktar som grönsaker inte nödvändigtvis är grönsaker. Ta potatisen till exempel – även om potatis i mindre mängder inte är farligt för dig kan en överkonsumtion av potatis och framför allt bearbetad potatis, till exempel pommes fritts eller chips vara en hälsofara i stora mängder. I dessa produkter finns det mängder av dålig olja och fett som inte är bra för din kropp. Och om du vill äta sallad så finns det mer hälsosamma alternativ än isbergssallad, till exempel spenat som innehåller mycket mer vitaminer, mineraler och fiber. Om du har fler frågor om hur du kan optimera din kost är det alltid bäst att boka in ett möte med en expert.