Pages Navigation Menu

2018

Gå ner i vikt med den här maten

Gå ner i vikt med den här maten

Sommaren närmar sig med raska steg och i Sverige har vi redan haft en otroligt varm vår. Med det vill allt fler gå ner ett par kilo i vikt. Men hur gör man det på bästa sätt? Här kommer våra tips om vilken mat du bör äta för att gå ner i vikt så enkelt som möjligt.

Protein & vitamin C

Det finns flera fördelar med att äta en proteinrik kost varje dag. Det ger dig frisk och lystrande hy, vackert hår, starka naglar och starka ben, och självklart hjälper det dina muskler att reparera sig själv efter träning. Det fungerar också väldigt bra om du vill gå ner i vikt, i alla fall enligt nya studier. Protein ökar nämligen känslan av att vara mätt efter man äter det i högre utsträckning än annan mat. Med andra ord, om du äter proteinrik mat snarare än mat med mycket kolhydrater, så kommer du att hålla dig mättare under en längre tid. Då känner du dig inte lika hungrig, småäter inte lika mycket, och bränner mer fett. Tre fördelar i en! Tidigare forskning har även visat att människor som äter proteinrik kost sänker sitt kaloriintag med upp till 10%. Men vad är en kropp utan vitaminer och mineraler. Och det finns en vitamin som sticker ut. Vitamin C! Du har säkert hört att den hjälper din kropp att hålla sig frisk och kry undan från förkylningar, men visste du att vitamin c hjälper dig att gå ner i vikt? Ny forskning visar att människor som har brist på vitamin c tenderar att hålla kvar envist fett runt magen och på andra delar av kroppen. Deras förklaring var att på grund av bristen så var människor mer benägna att absorbera mer fett än personer som inte hade en brist. Vidare tenderade de personerna även att ha brist på zink, magnesium och vitamin E.

Fiber

Under flera år har jag trott på envisa dietförespråkares råd om att man ska undvika fiberrik mat om man vill gå i ner. De konstaterade bestämt att det bästa sättet att tappa vikt på är att starta dagen med en sallad och sedan helt enkelt ignorera sin hunger. Nu visar det sig att de faktiskt inte hade så fel som många av oss kanske tror. Det beror på att sallad innehåller mycket fiber: tomater, morötter och andra grönsaker är väldigt fiberrika och fiber är som bekant något som dämpar vår hunger under längre perioder. Vare sig du äter fiber och vinäger eller inte, kom ihåg att de är fantastiska verktyg för dig som vill gå ner i vikt och är superbra att ha i skafferiet varje gång du vill dämpa din hungerkänsla och samtidigt göra din kropp en tjänst genom att bränna kalorier och fett. Men om du inte gillar sallad så finns det flera andra sätt att använda sig av.

Mjölkprodukter

Ja! Mjölkprodukter är en fantastisk rik källa av kalcium som är superviktigt för dig som vill gå ner i vikt. Studier har nämligen visat att kalcium från mjölkprodukter är mer effektiva i att sätta igång fettförbränningen i kroppen än från andra källor.

Mjölkprodukter