Pages Navigation Menu

2018

Mat du går upp i vikt av

Mat du går upp i vikt av

Det verkar som att hela Europa är besatt vid tanken att gå ner i vikt. Men vad händer om man istället vill gå upp i vikt? Vissa personer är naturligt smala, och även dem kan ta del av mobbning på grund av sin vikt. Men det vara väldigt svårt för en person med hög metabolism att öka i vikt. För dessa individer kan ett par kilo göra en stor skillnad. Det är även en vedertagen sanning att för låg vikt kan skada kroppen och framför allt sina organ, utebliven menstruation för kvinnor och benskörhet för att nämna ett fåtal. Personer som återhämtar sig från en matstörning kan också vara intresserade över hur de kan gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Och visst stämmer det att man kan gå upp i vikt av att dricka läsk och äta snabbmat. Men din kropp kommer att ta konsekvenserna av en dålig diet och en brist på näringsämnen. Dietister rekommenderar att det bästa sättet att gå upp i vikt är att skynda långsamt genom att äta naturlig mat tillagad rån grunden och att hålla koll på kaloriintaget. Här kommer några exempel på mat som är bra för dig som vill gå upp i vikt. Från rött kött, till jordnötssmör och oljor.

Rött kött

Om du försöker att gå upp i vikt, då kan du vara glad i att du kan äta rött kött. Rött kött innehåller massor av protein och järn. Men matexperter varnar att alla köttbitar inte är lika bra. Du vill ha de fettrika delarna av köttet. De bitarna innehåller mer fett och därför mer kalorier, och de smakar också mycket bättre! Leta efter fläskkotlett, bacon eller någon annan typ av kött som innehåller mycket fett. Rött kött innehåller dock mycket kolesterol, så du vill inte äta det mer än ett par gånger i veckan. I kombination med en kost med mycket omättade fetter kan du få negativa hälsoeffekter som följd.

Jordnötssmör och liknande

Jordnötssmör är fullpackat medprotein och fett, vilket gör det till ett utmärkt val för alla som försöker gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Endast en tesked av jordnötssmör innehåller runt 100 kalorier och runt 4 gram protein. Riktigt jordnötssmör innehåller även mycket fosfor, magnesium, vitamin E, och vitamin B3. Du kan till exempel blanda ditt jordnötssmör i din gröt, eller på en skiva fullkornsbröd, eller använda det som en dipp till frukt. När du letar efter vilket märke du bör köpa, försök hitta det jordnötssmöret som är så naturligt som möjligt. Det vill säga att de inte lägger till en massa socker eller andra ingredienser.

Oljor

Inget stärker smaken i mat och sallader som olja gör. Olivolja, solrosolja, rapsolja och kokosnötsolja, men också jordnötsolja. Det finns så många alternativ att välja mellan och de är fulla med kalorier och innehåller fetter som är bra för dig. Plus att de flesta oljor är säkra att använda om du tillagar mat i höga temperaturer, vilket till skillnad från smör eller margarin bränner i stekpannan.

Oljor