Näringsrik mat

Näringsrik mat

Vad är näringsrik mat egentligen?  Denna artikel kommer att handla om vad näring är och vad som gör maten nyttig. Om du vill gå på diet bör du välja en kost gjord av näringsrika livsmedel. Näringsrika (eller näringsbeständiga) livsmedel innehåller socker, natrium, stärkelser och fett.  De innehåller mycket vitaminer och mineraler och få kalorier. Din kropp behöver vitaminer och mineraler, så kallade mikronäringsämnen. De livar upp din kropp och hjälper dig att hålla dig frisk. De kan minska din risk för kroniska sjukdomar. Att få dem genom mat garanterar att kroppen kan absorbera dem ordentligt.

Detta bör du äta

Försök att äta en mängd olika livsmedel för att få olika vitaminer och mineraler. Livsmedel som naturligt är näringsrika inkluderar frukt och grönsaker. Mager kött, fisk, fullkorn, mejeri, baljväxter, nötter och frön innehåller också mycket näringsämnen. Du kanske inte får alla mikronäringsämnen som din kropp behöver. Amerikaner exempelvis tenderar att äta mat som är kalorifattig och har låga mikronäringsämnen. Dessa livsmedel innehåller ofta tillsatt socker, natrium (salt) och mättat eller transfett. Denna typ av diet bidrar till viktökning. Det kan öka din risk för hälsoproblem, som typ 2-diabetes och hjärtsjukdomar.

Näringskällor

Kalcium och mjölkersättning, broccoli, mörka, bladgrönsaker och sardiner. Kalium, russin, nötter, fisk och spenat och andra mörka grönsaker. Fullkornsmat är fettfattigt. De har också mycket fiber och komplexa kolhydrater. Detta hjälper dig att känna dig mätt längre och förhindrar överätning. Kontrollera innehållsförteckningen och leta efter ordet “fullkorn.” Till exempel “helt vetemjöl” eller “helt havremjöl.” Leta efter produkter som har minst 3 gram fiber per portion. Vissa berikade mjölar har fiber, men är inte näringsrika.

Välj dessa livsmedel:

Välj dessa livsmedel:

Fullkornspasta, tortillor av helt vete, fullkorn (vete eller råg) kex, bröd och rullar. Brun eller vilt ris, korn, quinoa, bovete, hela majskorn och vete. Frukt och grönsaker är naturligtvis låg i fett. De innehåller näringsämnen, smak och variation till din diet. Leta efter färgglada frukter och grönsaker, särskilt orange och mörkgrön. Välj mager kött med låg fetthalt. Leta efter orden ”rund”, ”länd” eller ”ben” i deras namn. Klipp utanför fett innan du lagar mat. Klipp bort insidan, separerbart fett innan du äter. Bakning, stekning och rostning är de hälsosamma sätten att laga kött på. Begränsa hur ofta du äter nötkött, fläsk, kalv och lamm. Även magert kött innehåller mer fett och kolesterol jämfört med andra proteinkällor. Kycklingbröst är ett bra kött. De innehåller lågt fett och mycket protein. Ta bort skinnet.

Färsk fisk och skaldjur bör vara fuktig och klar i färgen. De ska lukta rent och ha ett fast, kött. Om färsk fisk inte finns tillgänglig, välj fryst eller konserverad fisk. Vildfångad fet fisk är de bästa källorna för omega-3-fettsyror. Detta inkluderar lax, tonfisk, makrill och sardiner. Stuvning, ångning, bakning och kokning är de hälsosamma sätten att laga fisk på. Icke-köttproteinkällor kan också vara näringsrika. Prova en portion bönor, jordnötssmör, andra nötter eller frön. Det finns många fler näringsämnen som dessa råvaror innehåller och som är svåra att kompensera med tex kosttillskott. Därför rekommenderar vi dig att aldrig ersätta mat med tabletter.