Pages Navigation Menu

2018

Paleo som livsstil

Paleo som livsstil

Vårt moderna sätt att leva med mestadels stillasittande jobb måste även spegla hur vi äter. Fortsätter vi att äta som skogshuggare så kommer kroppen att ta stryk, endera genom övervikt eller genom sjukdomar och förslitningar.

Det är därför väldigt viktigt att vi tänker på vad vi äter och jämföra det med det liv vi lever i övrigt. Och givetvis att anpassa kosten med träningen. Oavsett på vilken nivå av träning.
Om man vill träna hårt samtidigt som man lever på paleo-kost så för man se till att planera bra.
Tänker man träna hårt på hög nivå eller med tuff styrketräning så är råden att se till att man genom kosten får i sig tillräckligt med kolhydrater. I stenålderskosten paleo så är det frukt och framförallt grönsaker som utgör kolhydratsdelen. Man måste helt enkelt lägga till lite extra av dessa jämfört med de som inte tränar. Exempelvis en frukt är bra att äta direkt efter träningen.
De rätta fetterna får man i sig genom avokado, oliver, kokos, nötter och olika vegetabiliska matoljor. Proteinerna i kosten kommer framförallt genom köttet och fisken och äggen. Så genom paleo får man i sig det man behöver i fetter, kolhydrater, mineraler, vitaminer och proteiner. Även om man tränar hårt. Tränar man hårt kan man äta potatis och sötpotatis samt banan som annars är väldigt söt och bör undvikas vid viktnedgång.
Har man fokus på viktnedgång så gäller det att hålla in på kolhydrater istället.

Frukt och paleo

Frukt är tillåtet inom paleo men begränsat eftersom det ses som ett tillbehör till kosten. Den frukt vi har idag är annorlunda jämfört med förr. Idag är mesta delen av den frukt vi intar framodlade för att smaka gott och därmed mycket sötare än naturligt. Man har framodlat högre fruktsockerhalt i frukterna.

Därför bör man vara försiktig och inte äta för mycket frukt, en om dagen är lämpligt. Däremot, även om avocado och kokosnöt är stenfrukter så kan man äta mer av dessa, de räknas till listan över basvaror. Till kokosnöt räknas då även produkter från den som kokosolja, kokosmjölk, kokosvatten, kokoskött, kokosmjöl och kokosflingor.

Det är en god idé att försöka använda lokalt odlade frukter och de som för tillfället är i säsong.

Laga mat

Vad man kan tänka på vid matlagning är först och främst att ta bort alla livsmedel som finns på undvik-listan. När man steker något eller behöver matfett så kan man använda kokosolja, till det mesta faktiskt.

Grädden eller mjölken kan man byta ut mot kokosmjölk eller kokosgrädde.

Istället för pastan och riset så använd grönsaker som alla typer av kål, broccoli och blomkål. Det är väldigt gott med exempelvis blomkålsmos, riven blomkål som man kallar blomkålsris, broccolimos och riven kål använd som alternativ till pasta i vilken rätt som helst. Gör man exempelvis lasagne så kan man använda aubergine istället för pastaplattor.

Och har man dålig fantasi om vad man ska äta till frukost så funkar alltid ägg i olika former eller rester från gårdagen.