Pages Navigation Menu

2019

Paleokost – att äta naturligt

Paleokost – att äta naturligt

Paleo-dieten, en del sparkar bakut när man säger diet och menar att det heter paleo-kost, kallas även stenåldersdieten. Detta eftersom den grundar sig på den kost som liknar vad våra förfäder åt på stenåldern.

Maten är anpassad efter förfädernas arvsanlag så man tar bort den föda som uppkommit genom industrisamhället och människan.

Det gäller helt enkelt att försöka äta så rent som möjligt utan något socker eller spannmål eller mejeriprodukter.

Fokus ska istället ligga på grönsaker, frukt, nötter och animaliska varor. Samtidigt ska allt genomsyras av ett ekologiskt och närodlat tänk.

Räkna inga kalorier

Är du van att räkna kalorier så kan du glömma det direkt, här räknar man inte så. Ät tills du blir mätt av kött, fisk, skaldjur, grönsaker och ägg.

De hälsosamma fetter vi behöver kommer från animaliska källor men det finns bra alternativ som olivolja, kokosolja och avokadoolja.

Pratar vi om olika typer av nötter och frön så innehåller de rätt mycket fett så de ska ätas i måttliga mängder, dock är den typen av fetter nyttiga.

Inga tillsatser i maten

Det finns en grundregel man kan hålla sig efter när man ska handla. Kolla innehållsdeklarationen, det ska inte vara några kemikalier utan enbart naturliga varor.

Finns det tillsatser så räknas det inte som Paleo så man bör välja bort det.

Man bör eftersträva rena och naturliga råvaror producerade med naturligt hållbarhetstänk.

Välj gärna viltkött, ekologiska och kravmärkta varor, råvaror för säsongen och närproducerat.

Saker i kosten som man ska undvika är spannmål och liknande växter som quinoa, bovete med mera), mejeriprodukter, baljväxter och socker.

Om man ändå vill eller måste söta så kan man använda stevia, kokos, ekologisk honung eller dadlar.

Vid matlagning och bakning väljer man kokosolja eller skirat rent smör.

Hälsovinster

Flera studier har påvisat att man kan gå ner i vikt av att äta Paleo-kost. Mest troliga orsak är att man utesluter socker, mejeriprodukter och vitt mjöl. Dessa nämnda är fettlagrande så att utesluta dessa är en bra idé om man vill gå ner i vikt. Genom att utesluta socker och vitt mjöl så minskar risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Om man äter enligt Paleo just av anledningen att man vill tappa i vikt så ska man framförallt äta grönsaker, kött, fisk och skaldjur.

Nötter och frukt kan vara bra men inte för mycket, en näve nötter och en frukt om dagen är nog.

Det finns andra hälsovinster än viktnedgång också. Den har visat sig väldigt bra för de som är drabbade av autoimmuna sjukdomar, allergier och inflammationer. Med den här typen av kost så hjälper man kroppen att hjälpa sig själv. Den får chans att läka och återhämta sig.

Beroende på vilken autoimmun sjukdom man lider av så kan det även vara bra att undvika nötter, ägg, potatisväxter och olika fröer.

Att kombinera en paleokost med träning kräver en del kunskap och en hel del planerande, allt beroende på vilken nivå av träning.

Arkeologer har kunnat bekräfta att våra förfäder under stenåldern hade en god fysik. Därför är man övertygad om att det tillsammans med träning kan ge en god fysisk form om man äter Paleo.