Pages Navigation Menu

2018

Varför du bör äta fisk

Varför du bör äta fisk

I fisk finns det väldigt många nyttiga näringsämnen. Det är en fantastisk källa av protein, generellt har det låg fetthalt, och om du äter olika typer av fisk får du även många viktiga vitaminer och mineraler, där med var av dem följer olika hälsofördelar till din kropp. Det är även enkelt att tillaga och är en bra grund för varje måltid under veckan. Proteinrik mat som fisk är viktigt för att hjälpa våra muskler att växa och repareras efter vi har tränat dem. Att äta rätt mängd protein är väldigt viktigt då vi behöver essentiella aminosyror. Ett sätt att se på aminosyror är som byggstenar för kroppen. Din kropp arbetar ständigt med att bygga och förnya celler, och du behöver aminosyror för att göra detta. Då vår kropp inte själv kan tillverka de här aminosyrorna så behöver vi få dessa från vår kost, och därför är fisk så bra då de är fullpackade med det.

Minst två måltider med fisk

Vi borde sikta mot att äta minst två måltider med fisk varje vecka, med i alla fall en av dem innehållandes en mer oljig fisk som makrill eller lax. Oljig fisk är även väldigt bra då det innehåller höga halter av omega tre och feta syror som vi behöver för att hålla vårt hjärta friskt. Lax är rikt på vitamin d som vi behöver för att absorbera kalcium för att hålla våra ben starka och friska, samt vitamin B12 som vi behöver för att göra röda blodceller. Färsk tonfisk är en oljig fisk, men den tonfisken du köper i burk har förlorat mycket omega tre under processen. Därför rekommenderar vi att du äter färsk tonfisk framför konserverad.

Vit fisk

De flesta vita fiskar som gädda, torsk, och många flera, innehåller även dem flera vitaminer och mineraler som vi behöver för att kontrollera och justera vår matsmältningsförmåga som i sin tur hjälper vår kropp att optimera på bästa sätt. Torsk är en källa av flera olika vitaminer och mineraler inklusive fosfor vilket är ett av de mineralerna som hjälper våra ben och tänder att hålla sig starka och hälsosamma.

Skaldjur

Skaldjur som musslor, bläckfisk och räkor ska vi inte heller glömma bort. Räkor är fantastiskt rikt på vitamin b12 (samtliga b-vitaminer hjälper vår matsmältningsförmåga så vår kropp kan absorbera all energi från den kost vi äter). Musslor är väldigt rik på serum som vi behöver för att hålla vårt hår och våra naglar starka och hälsosamma.  De hjälper även för att skydda våra celler från skada som kan leda till cancer och andra sjukdomar. De är också laddade med järn som även det hjälper vår kropp att reglera vår matsmältningsförmåga. I slutändan finns det inga anledningar att inte äta fisk då de ger så mycket tillbaka. Det är viktigt att du äter certifierad fisk och inte äter sådan fisk som är utrotningshotad. Jätteräkor och lax från vissa områden bör du därför undvika. Produktion av dessa typer ger även stora miljöutsläpp och kräver mycket energi för att få fram, varför du gör bäst i att inte äta dem.

Skaldjur